Betydningen af positive relationer: Sådan kan skoler og institutioner være med til at hjælpe eleverne med undgå konflikter og opbygge gode relationer.

//

Skoler og uddannelsesinstitutioner spiller en vigtig rolle i forebyggelsen af mobning. Det første skridt mod at undgå mobning bør være at skabe en åben og indbydende atmosfære, hvor alle elever føler sig trygge og respekterede. Dette kan starte med kursus i konflikthåndtering hvor der opfordres til samtaler mellem lærere, administratorer, forældre og elever. Her kan der være fokus på hvad konflikter er, samt hvilke risici der er forbundet med konflikter, og hvordan det kan forebygges.

Skolerne bør ligeledes udarbejde politikker for håndtering af mobning og konflikter og sørge for, at alle elever er bekendt med politikkerne, og forstår deres ansvar. For at politikkerne bliver respekteret, er det er vigtigt, at der gives klar vejledning om passende adfærd og om konsekvenserne af uacceptabel adfærd som f.eks. mobning. Underviserne bør også give positiv forstærkning, når eleverne viser respekt for deres jævnaldrende. Det er vigtigt at eleverne trives med hinanden for at få det største udbygge at undervisningen fagligt samt sociale relationer.

Fællesskab og fællesaktiviteter er vigtige for den positive relation og for at dæmpe risikoen for konflikter

Skoler bør fremme støtte fra kammerater og skabe muligheder for, at eleverne kan arbejde sammen på en inkluderende måde. Dette kan omfatte opmuntring af elevernes deltagelse i klubber, organisationer eller hold. Skolerne kan også stille ressourcer til rådighed for dem, der har været ofre for mobning, eller som kan være i risiko for at blive ofre for mobning. Det kan være rådgivningstjenester eller specialiserede mentorprogrammer, der fokuserer på at opbygge selvværd og modstandskraft blandt eleverne.

Endelig er det vigtigt, at skolerne sikrer, at de foranstaltninger, som de har indført med formålet om at forebygge mobning, er effektive. Dette kan gøres ved regelmæssigt at vurdere effektiviteten strategierne og foretage justeringer, hvor det er nødvendigt. Skolerne bør også tage feedback fra eleverne alvorligt, da dette kan hjælpe dem med at identificere områder, hvor der er behov for yderligere foranstaltninger eller uddannelse. På denne måde kan skolerne sikre, at alle elever føler sig trygge, respekterede og inkluderede i skolemiljøet.

 

 

Grøn omstillling

En del af Link Concept

C/O Yellow Bricks ApS, Udbyhøjvej 64
8930 Randers NØ
Danmark