Ladestandere til elbiler bliver mere udbredte

//

Det går stødt fremad med både elbilers effektivitet og antallet af ladestandere landet over. Det gælder både de private og offentlige ladestandere. Dette gør det lettere og mere favorabelt at benytte elbiler, fordi man kan komme længere omkring med ens elbil på opladningerne. Og der er flere ladestandere at finde, hvilket blandt andet inkluderer de nye Ladestander Circle K, hvor man kan få ladt ens bil op hurtigere end ellers. Det tegner til at blive en god fremtid for miljøet på det område.

Rejsen med elbil er blevet nemmere

Udviklingen på området med elbiler har gjort, at de kan køre længere på opladninger, end hvad de kunne tidligere. Det er med til at gøre, at køreturene kan blive længere. Desuden er der blevet kortere afstand mellem de offentlige ladestandere, så man nemmere som el-bilist kan få tanket elbilen op. Man ser også, at der er flere og flere private hjem, der har fået installeret en ladestander. Endelig har der også været en ændring i den mere maskuline opfattelse af, at det var mere sejt at køre i en bil med fossilt brændstof. Nu er det mere sexet at fokusere på miljøet!

Mere fokus på elbiler

Fremkomsten af flere ladestandere og elbilernes øget effektivitet har medført, at flere og flere danskere investerer i elbiler, fordi de har bevist deres langtidsholdbarhed. Der er ikke længere tale om et forsøg, som man blandt andet så det med den danske elbil “Hope Whisper” i 1983. Dengang endte det i en fiasko. Nu er der kommet flere tiltag fra regeringens side, der skal udfase biler, der kører på fossile brændstoffer, så fokus kan blive på elbiler, der er mere gavnlige for miljøet. 

Elbilens dårlige start

Faktisk er det danske forsøg fra 80’erne med en elbil ikke første gang, at vi har set tiltag med elbiler. Vi skal helt tilbage til bilens fødsel for at se de første forsøg med elbiler. Elektricitet var det helt store i slutningen af 1890’erne, så selvfølgelig skulle der laves forsøg med elbiler. Allerede dengang kunne man se fordelene ved elbilerne, da de osede mindre, selvom man ikke havde samme fokus på miljøet, som man har nu om dage. Men dødsstødet på fortsættelsen af udviklingen af elbiler blev faktisk det fødselsproblem, som vi tidligere har set: Elbilerne kunne ikke køre så langt på en opladning. Specielt i USA, hvor bilerne stormede frem, var der brug for at tilbagelægge lange afstande på en fyldt tank. Her kunne biler på fossilt brændstof komme markant længere end elbiler. Det er heldigt, at udviklingen er ved at ændre sig.

Grøn omstillling

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark