Hvis du driver en virksomhed i dag, kan du næsten ikke komme uden om at markedsføre dig selv i den ene eller den anden form. Medmindre du repræsenterer en kæmpekoncern, som allerede dominerer sin niche, er det en kamp at cementere sig i målgruppens bevidsthed – og selv giganterne skal hele tiden sørge for at holde sig oppe på markedsføringsdupperne, hvis de ikke vil overhales indenom af nyere, smartere entreprenører.
Er du opflasket på, at reklame er lig med foldere, plakater og bannere på busser, så er det på tide at komme tilbage på skolebænken. Dagens Danmark er digital: Forbrugerne møder reklamer tilpasset deres interesser på de hjemmesider, de bruger en stor del af deres liv på – og fordi den grønne omstilling er så vigtig for især de yngre forbrugere, sender fysiske reklamer efterhånden et helt forkert signal med det ressourcespild, de ofte fører til.
Har du fået blod på den digitale tand, men ved ikke helt, hvor du skal starte? Så læs med her og lær mere om fordelene ved et Google Ads bureau, hvad SEO er og hvordan de to booster hinanden – og derved også din virksomheds synlighed.
Derfor skader fysiske reklamer klimaet
Før vi dykker ned i den digitale markedsførings verden af Google Ads bureauer og SEO, vil vi ganske kort uddybe, hvad vi mener med, at fysiske reklamer ikke er miljøvenlige. Som med alt andet i denne verden er det selvfølgelig ikke så sort og hvidt, at man ubetinget kan konkludere, at de er en dårlig idé – marketingmedarbejdere burde måske bare justere det omfang, de bruger fysisk reklamering i.
Dette siger vi først og fremmest, fordi mange, som aldrig har reklameret for noget før, ofte tyer til, hvad de lærte i folkeskolens analoge univers: Lav foldere og hæng plakater og klistermærker op på steder, hvor der kommer mange mennesker forbi. Hvad de ofte glemmer er, at en reklame ikke nødvendigvis er en succes bare fordi, at mange mennesker ser den.
I værste fald ender I i stedet med at blive ”dem med den irriterende reklame/de irriterende facere” – og kigger I jer omkring i området, vil I kunne se jeres foldere smidt i hække, på fortov, i skraldespande, på butiksgulve eller andetsteds sekunder efter, de havner i hænderne på forbipasserende forbrugere.
Ligeledes er plakater og bannere oplagte ofre for graffiti, som både latterliggør jeres budskab og gør regelmæssige udskiftninger nødvendige – hvilket også betyder, at I tærer på både jeres egne og planetens ressourcer hver gang, I skal printe en ny plakat eller et nyt banner.
Men som vi nævnte tidligere, er der selvfølgelig altid undtagelser, også når det kommer til fysiske reklamer. Enkelte gange vil en strategisk placeret plakat eller et banner helt sikkert give meget bedre mening end f.eks. at benytte et Google Ads bureau, og så er der selvfølgelig ingen grund til at gå og føle sig som et miljøsvin – det handler om, at I sikrer jer, at I bruger det bedste værktøj til at nå jeres målgruppe, og ikke bare skyder med spredehagl for at ramme så mange som muligt.
Sådan booster Google Ads virksomhedens reach
Heldigvis er der i dag meget smartere måder at øge sin virksomheds synlighed på end ved at bruge fysiske reklamer. En af de mest brugertilpassede former for digital markedsføring hedder Google Ads, og den har hurtigt vundet frem pga. sin effektivitet.
Kort fortalt fungerer Google Ads sådan, at din virksomheds hjemmeside dukker op i toppen af Google-søgninger på søgeord, der hænger direkte sammen med jeres virksomhed. Altså vil jeres virksomhed være en af de første udbydere, potentielle kunder ser, når de aktivt søger efter det, I sælger, på Google.
Med de tusindvis af virksomheder, som i dag går benhårdt efter at rangere højest på relevante Google-søgninger, er det på ingen måde en uvæsentlig fordel at have. Mange ville ligefrem gå så vidt som til at sige, at alle kneb gælder – og som vi allerede har skrevet, har alle brug for at tænke kreativt, medmindre I decideret har patent på jeres produkt og ingen konkurrenter har, hvis produkt så meget som ligner jeres.
Det rette Google Ads bureau vil vide præcis, hvilken type kampagner, I bør gøre brug af for at nå jeres mål. Med grundig sparring finder I sammen frem til den mest effektive eksekvering, som får jer ud over rampen og ud til jeres målgruppe – hvad end, den er bred eller kan afgrænses til en smal, meget specifik niche.
SEO – og hvorfor det er vigtigt
Ud over at finde et godt Google Ads bureau er der bestemt også andre måder, hvorpå du kan opnå en højere rangering på Google for jeres virksomhed. En af disse er SEO, hvilket er en forkortelse for ”search engine optimization”.
Som du nok kan fornemme på navnet, så forsøger man med søgemaskineoptimering at generere mere trafik fra søgemaskiner som Google til sin hjemmeside – bl.a. ved at bruge de mest populære og relevante søgeord for målgruppen og produktet, justere sin sætnings- og afsnitslængde m.m.
Det er en skrivestil, som for nogle kan være svær at vænne sig til, særligt hvis man f.eks. er vant til at skrive akademisk. Men egentlig er SEO faktisk ret intuitivt, da det jo netop handler om at vide, hvad flest mennesker søger på, når de leder efter dit produkt.
Hvis du selv vil prøve at give din tekst et boost, kan du spørge dig selv: Hvad ville jeg søge på, hvis jeg havde et af de behov, mit produkt udfylder? Er du stadig i tvivl, kan du prøve et af de mange online-værktøjer, som foreslår dig keywords og relaterede søgeord – eller tage fat i et Google Ads bureau for at få et par friske øjne på dine tekster.
Når du har styr på Google-rangeringen…
… så må I ikke glemme den organiske kundekontakt. En høj søgemaskineplacering er guld værd og booster virksomhedens reach, så væsentligt flere får øjnene op for den – og når I først har fået folks opmærksomhed, handler det om at sørge for, de kommer igen og anbefaler jer til andre.
Vær aktiv på sociale medier, sørg for personlig, involveret kundeservice, lav konkurrencer – eller noget andet, der giver mening for jer. Hvad end, I gør, så sørg for, at kunderne opfatter jer som et troværdigt, flinkt foretagende, de gerne vil støtte op om.