Esport er et begreb, der bruges til at beskrive konkurrencespil i videospil.
Esport er også kendt som elektronisk sport og er vokset i popularitet i løbet af de seneste par år og viser ingen tegn på afmatning. Selv om esport er et relativt nyt fænomen, har det allerede nu en betydelig indvirkning på miljøet.
Esport har en stor indvirkning på miljøet, hvilket i høj grad skyldes, at det kræver en masse strøm at drive. En enkelt gaming-pc kan f.eks. bruge op til 500 watt strøm, hvilket er omtrent lige så meget som fem 100-watt-pærer. Når man medregner den ekstra strøm, der kræves til at drive ting som skærme, tastaturer og mus, er det ikke svært at se, hvordan esport kan have en stor indvirkning på miljøet.
Der er dog også en række andre faktorer, der spiller ind, når det kommer til esportens miljøpåvirkning. For eksempel rejser mange esportspillere og fans rundt i verden for at deltage i konkurrencer eller se andre spille. Dette medfører en vis mængde flyforbrug, som også er skadeligt for miljøet.
En måde at gøre e-sport mere bæredygtig på er ved at bruge vedvarende energikilder til at drive gaming-pc’er. For eksempel tilbyder nogle virksomheder nu solcelledrevne bærbare gaming-pc’er, der kan køre i op til otte timer på en enkelt opladning. Solpaneler kan også bruges til at drive andre enheder som skærme og tastaturer. Alternativt bruger nogle virksomheder blockchain-teknologi til at kompensere for gamingens CO2-fodaftryk ved at investere i projekter for vedvarende energi rundt om i verden.
Det er vigtigt at tage hensyn til e-sportens indvirkning på miljøet i takt med, at den fortsat vokser i popularitet. Der er nogle enkle måder at gøre esports mere bæredygtigt på, f.eks. ved at bruge vedvarende energikilder eller investere i kompenseringsprogrammer. Ved at tage disse skridt kan vi sikre, at esports har en lys fremtid – både for spillerne og for planeten.
Læs mere om esport på www.esportscafe.dk