I en verden, der står over for alvorlige miljømæssige udfordringer, bliver det stadig vigtigere at overveje mere bæredygtige transportmuligheder. Én sådan mulighed er brugen af løbehjul. Mens biler og busser forurener luften og bidrager til klimaforandringerne, kan løbehjul være en effektiv og miljøvenlig transportløsning. Denne artikel vil undersøge, hvorfor løbehjul er et godt alternativ til bil- og busrejser, og hvordan de kan bidrage til at skabe en mere bæredygtig fremtid.
Løbehjul vs. Biler: CO2-reduktion på en 5 km køretur
5 km er en relativt kort afstand, men selv på denne strækning kan brugen af løbehjul have en betydelig indvirkning på CO2-udledningen sammenlignet med en benzindrevet bil.
En gennemsnitlig personbil udleder omkring 2,3 kg CO2 pr. liter benzin forbrugt. Hvis vi antager, at bilen kører med en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 10 km/liter, vil en 5 km køretur kræve 0,5 liter benzin. Dette svarer til en CO2-udledning på cirka 1,15 kg for denne strækning.
Sammenlignet hermed har moderne elektriske løbehjul en meget lav eller ingen direkte CO2-udledning. Lad os tage et eksempel, hvor et elektrisk løbehjul har en forbrugsværdi på 6 Wh/km (watt-timer pr. kilometer). På en 5 km køretur vil det totale energiforbrug være 30 Wh.
For at estimere den tilsvarende CO2-udledning fra den elektricitet, der bruges til opladning af løbehjulet, skal man tage hensyn til energimikset i den givne region. Hvis elproduktionen i området er baseret på fossile brændsler, vil CO2-udledningen være højere sammenlignet med områder med mere fornybar energi. Som et generelt estimat kan man bruge en gennemsnitlig CO2-intensitet for elproduktionen i Europa, som er omkring 0,22 kg CO2 pr. kWh.
Med 30 Wh forbrugt på en 5 km køretur svarer det til 0,03 kWh. Dermed vil CO2-udledningen fra at oplade og bruge løbehjulet være omkring 0,0066 kg (0,03 kWh x 0,22 kg CO2/kWh).
Det er tydeligt, at selv på denne relativt korte afstand sparer man betydeligt på CO2-udledningen ved at vælge løbehjul fremfor en benzindrevet bil. I dette eksempel er besparelsen omkring 1,1434 kg CO2 (1,15 kg – 0,0066 kg). Selvom det kan synes som en lille forskel, skal det bemærkes, at dette kun er for en enkelt tur på 5 km. Hvis man gentager denne praksis regelmæssigt eller bruger løbehjulet til længere strækninger, vil besparelsen på CO2-udledningen blive endnu mere betydelig og bidrage positivt til miljøet.
En yderligere miljøvenlig tilgang til at bruge løbehjul er at vælge en model uden batteri. Traditionelle løbehjul uden batteri fungerer ved, at man bruger sin egen kraft til at skubbe sig fremad. Dette eliminerer behovet for at oplade eller bruge elektricitet og reducerer dermed den potentielle miljøpåvirkning yderligere.