2021 har været året hvor mange sælgere har kunne plukke jobs fra stort set alle skovens træer. Der har været stor efterspørgsel på sælgere og derfor kæmpes der også for at få fat i de dygtige. I mange tilfælde er det ikke ledige sælgere, men sælgere som allerede er i job, som virksomhederne lokker over til dem. Vi kommer nærmere ind på de forskellige overvejelser I bør gøre jer, såfremt I søger sælgere i 2022.
Hvor findes sælgerne?
Mange vil forsøge at finde sælgere i deres eget netværk fx på LinkedIn, og det kan helt klart også anbefales. Det er dog ikke så nemt, at få interaktioner nok til at de rette kandidater nødvendigvis falder over opslaget. Selv med annoncering kan det være meget svært at få kandidaterne til at reagere.
Alternativet kan være en jobportal som fx Jobindex.dk eller lignende, men da de fleste dygtige sælgere er i job, så søger de måske ikke aktivt, hvormed de aldrig ser dit opslag.
Et andet alternativ er at benytte sig af rekrutterings- og headhuntingsbureauerne med speciale i at finde sælgere. Ikke at det er nemt for dem, men de har typisk et stort netværk, som de aktivt kan opsøge. De finder så kandidater som besidder den baggrund og personlighed som matcher jeres ønsker til salgspositionen.
Rekrutteringsfirmaerne
Virksomheder som fx www.dedikation.dk er specialiserede i at matche salgsprofiler med virksomheder, og har typisk et stort netværk samt CV-database, som de kan benytte sig af. De er specialiserede i at identificere og screene salgsprofiler, og matche dem med virksomheder eller teams. Det sparer virksomheder for både økonomiske og tidsmæssige ressourcer mm.
Det betyder ikke at det bliver nemt, da sælgerne kan være svære at lokke væk fra deres nuværende arbejde. Derfor kan det være en god ide, at overveje hvad der gør netop jeres virksomhed spændende at arbejde i.